Nigdy wcześniej nie widziałem tego cuda na żywo. Szczerze mówiąc to w zasadzie w ogóle o istnieniu czegoś takiego jak Praga R1R nie wiedziałem.
Tak jest, jestem wyścigowym ignorantem i pewnie nie znam połowy nieseryjnych aut biorących udział w gonitwie po torach, no może pomijając te które da się ujeździć w Forza 4. Oczywiście jaram się jak Kukiz JOWami każdym wyścigowym SLSem AMG czy dosłownie każdym torowym Porsche, ale budowanych na zamówienie cuksów nie znam.
Tak się złożyło, że podczas ostatniej rundy DriftOpen, która odbyła się w zeszły weekend na torze w Brnie, miał też miejsce 12sto godzinny wyścig 'Hankook 12H EPILOG BRNO 2015′. Po drodze z briefingu przespacerowałem się więc po paddocku w nadziei obejrzenia z bliska tych kevlarowo – carbonowych potworów. Widoki dla fana motoryzacji po prostu genialne, zresztą wystarczy wymienić kolejno Ferrari 458 Italia GT3, Porsche 997 GT3-R , Mercedes-Benz SLS AMG GT3s, Lamborghini Huracan, Porsche 991 Cup Car, Ginetta G50 byście zrozumieli, że mokre sny po takim weekendzie to nic niespodziewanego.
Ale największe wrażenie zrobiła właśnie na mnie określona na pierwszy rzut oka jako mini Zonda – Praga R1R. Czesko brzmiąca nazwa, słowackie korzenie i tablica rejestracyjna potwierdzająca dopuszczenie do ulicznego ruchu. Oczywiście szybko skojarzyłem logo 'Praga’ z kartingiem, ale nie miałem wcześniej bladego pojęcia, że to 'ta’ firma i dopiero ich strona internetowa rozwiała wątpliwości.
Na żywo Praga R1R prezentuje się po prostu świetne. To nie jest delikatny, czeski super samochodzik dla biedniejszych milionerów, ale pięknie wyrzeźbiona, doskonale dopracowana i piekielnie szybka SŁOWACKA torówka. Samochód ma dopuszczenie do ruchu i dostępny jest opcjonalnie jako model dwuosobowy co akurat trzeba potraktować jako żart, bo nie bardzo wiem jak miałoby się w nim zmieścić dwóch dorosłych ludzi.
Zresztą nie o miejsce w środku tu przecież chodzi tylko o moc, a tej nie brakuje. To fakt, że nie pcha jej do przodu jakieś potężne V8, a skromne doładowane 2 lity, ale generowane przez tą jednostkę 390KM i 530Nm zamknięte w karoserii o wadze 670kg robi prawdziwy burdel! No chyba, że dla kogoś rozpędzenie się do setki w 3 sekundy to chleb powszedni.
Mamy zatem genialny wygląd, sporo mocy i momentu w lekkiej budzie. Jak Praga się prowadzi? Tego niestety nie wiem, ale wydaje mi się że całkiem dobrze, biorąc pod uwagę aerodynamikę karoserii, która generuje przy dużych prędkościach siłę docisku przerastającą wagę auta dzięki czemu teoretycznie przy 200km/h Praga może jechać po suficie.
Co nie jest miłe to cena, która w przypadku R1R opiewa na prawie 200tyś euro za podstawowy model z ograniczonej do liczby 68 sztuk egzemplarzy. Podobno chętnych nie brakuje, a część planowanej produkcji jest już rozsprzedana.
Zazdroszczę Słowakom tego auta, nie znam pełnej historii marki i nie wiem jakimi siłami oraz z czyją pomocą udało się wskrzesić zamordowaną przez komunistów Pragę i zbudować coś takiego.
Zastanawia mnie też dlaczego 35cio milionowa Polska nie potrafi wydać na świat czegoś rozsądnego na czterech kołach, choćby prostego i ładnego, eko elektrycznego smarta. Tymczasem żyjemy tylko mrzonkami, że Panowie od Arrinery przestaną zajmować się dotacjami i notowaniem akcji, a zaczną wreszcie budować samochód, albo że nowa Syrenka przemieni się z plastikowej mydelniczki przykręconej do spawanej w garażu ramy w coś, co Kowalski chciałby kupić. Jeszcze te rzeźby w gównie, renderingi które czasem widuje się na głównej stronie onetu z nagłówkiem 'tak będzie wyglądał pierwszy Polski…’.
To nie hejt, po prostu wydaje mi się, że z takimi budżetami można zrobić coś dobrego. Widziałem auta tuningowane w garażu z takim smakiem, że powinny stanowić wzór dla projektantów, widziałem driftcary tak mocne, że pogoniłyby na prostej niejedno superauto, cholera widziałem nawet Civica z zawieszeniem typu pushrod na tyle! Czy rodzimych inżynierów i biznesmenów zbudowanie ładnego i szybkiego auta rzeczywiście przerasta? To nie musi być od razu Porsche, niech będzie tylko ładne i w miarę szybkie.
Foto: LG G2 Mini
More at: http://www.pragaglobal.com/cars/r1r/