Hardcorowy Fiat 500

Uwielbiamy opisywać dobrze zrobione kundle i szalone swapy, ale takie jak ten konkretny egzemplarz zdarzają się bardzo rzadko i doprawdy nie wiem jak zdołał nam umknąć wcześniej.

Panie i Panowie, oto Fiat 500 z 1971 roku pod którego maską zasiadło 6.2 litra z Lamborghini Murciélago.

Fiat 500 Lamborghini

Już na papierze wydaje się to ostro porąbanym pomysłem, ale to wrażenie szybko mija jeśli tylko przedstawi się autorów tego projektu – Gianfranco i Leonardo Dini.

Fiat 500

Jeśli ktoś nie kojarzy nazwiska to spieszę z wyjaśnieniem, że to właśnie warsztat Oemmedì Mechanics należący do rodzini Państwa Dini już wcześniej zasłynął 500-tką ożenioną z silnikiem Porsche Boxster i kolejną z V8 Ferrari.

1971 fiat 500 1971-fiat-500-engine-swapped-fiats-07

Nie jest zatem aż tak szalenie jak mogłoby się wydawać, no ok może trochę ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu, bo dzieła rodziny Dini to nie garażowe druciarstwo, tylko przemyślana i precyzyjnie wykonana przebudowa.

Potwierdza to chociażby ilość modyfikacji, która objęła 500-tkę. Mały Fiat 500 dostał nie tylko potężną jednostkę V12 z Lamborghini, ale cały układ hamulcowy, skrzynię biegów i przeniesienie napędu na wszystkie cztery koła. Konstrukcję nośną oparto na specjalnie zaprojektowanej ramie, która utrzymuje silnik i elementy zawieszenia w ryzach, a większy rozstaw kół i rozmiar umieszczonego za fotelami V12 wymógł znaczne zmiany w karoserii auta.

fiat 500 lamborghini 500_lamborghini_19 fiat 500 500_lamborghini_18 fiat 500_lamborghini_17 fiat 500_lamborghini_16 fiat 500_lamborghini_15 fiat 500_lamborghini_13 500_lamborghini_11 500_lamborghini_10 500_lamborghini_9 500_lamborghini_8 fiat 500_lamborghini_7 fiat 500_lamborghini_6 fiat 500_lamborghini_5fiat article-2646329-1E66112300000578-221_634x467 article-2646329-1E66111C00000578-95_634x476 article-2646329-1E6612FB00000578-448_634x476

Samochód zrobił się nieco dłuższy i prawie dwa razy szerszy niż oryginalny Fiat 500. Warto zaznaczyć, że nowa szeroka karoseria to nie ulep z włókna tylko ręcznie kształtowany metal, Gianfranco niezbyt lubi plastik i dlatego też nawet środkowy tunel i deska rozdzielcza zostały wykonane z metalu.

Całość prac opiewa na 3000 godzin roboczych co naprawdę robi wrażenie.

Wizualnie ten mały potworek prezentuje się zadziwiająco dobrze. Nawet 18″ felgi z Lamborghini Diablo okute w 335/30 na tyle i 245/35 na przodzie, prezentują się doskonale.

10690109_846647048689813_5526365584972149151_n fiat 921636_657001207654399_2102797925_o fiat 77984_695730587114794_1599908174_o fiat 1971-fiat-500-steel-body-panels-05 fiat 1971-fiat-500-steel-body-panels-01 1971-fiat-500-sports-seats-12 1971-fiat-500-rev-counter-06 1971-fiat-500-rearview-10 1971-fiat-500-rear-view-11 fiat 1971-fiat-500-original-bodypanels-08 fiat 1971-fiat-500-lamborghini-v12-engine-02 1971-fiat-500-gianfranco-dini-14 1971-fiat-500-gianfranco-dini-13 1971-fiat-500-engine-bay-03

9 8 fiat 7 fiat 6 fiat 5 4 2

Jak szybko jeździ? W zasadzie nie wiadomo, bo nie było jeszcze okazji przegonienia Lambocento do prędkości maksymalnej. Nie jest też pewnie łatwo znaleźć kogoś, kto pójdzie do odcinki na każdym z sześciu biegów w aucie ważącym tyle, co ryczące za plecami V12 z kołami. Żarty się kończą gdy siedzisz w formalnie 44-ro letnim aucie dysponującym stosunkiem mocy do masy wynoszącym 600KM na tonę. Gianfranco twierdzi, że auto bez problemu rozpędza się do 300km/h, ale spokojnie można z niego wycisnąć wiele więcej. W to akurat niezbyt wierzę bo przy takich prędkościach w grę wchodzą opory powietrza tak duże, że na pokonanie bariery 10km/h potrzeba ogromnej ilości mocy i lekka, krótka karoseria fiata 500, nawet z silnikiem z Lambo nie pobije w mojej opinii Bugatti. Ale oczywiście mogę się mylić, w końcu ja tylko siedzę przed komputerem, a Gianfranco buduje szalone 500-tki. Zresztą samo rozmyślanie na temat czy Lambocento pojedzie 340km/h oddaje to jak potwornie szybkie jest to auto.

Gianfranco twierdzi, że stworzona specjalnie dla tego projektu rama podwozia potrafi znieść jeszcze większą moc, a rozwiązania konstrukcyjne wybrane przy jej projektowaniu, umożliwiają umieszczenie w 500-tce praktycznie każdego silnika. Na pytanie czy powstanie Fiat 500 z silnikiem W16 od Bugatti Veyron odpowiada, że jeśli tylko ktoś mu go podaruje, to na pewno go zmieści.

No cóż, czekamy!

foto: www.oemmedi.it www.superstreetonline.com / www.pakelo.com

Przewiń do góry